Comprem joguets en totes les èpoques de l’any, no només a Nadal, però és en aquestes dates quan ens plantegem si els joguets són sexistes. Qui perpetua els rols de gènere? Fabricants? Publicistes? Comerços? Les mateixes famílies?
Els joguets sexistes perpetuen estereotips de gènere que limiten les capacitats i activitats dels més xicotets. Què s’associa amb les xiquetes? Tot allò que té a veure amb la cura, l’atenció, la sensibilitat, les emocions… Si la igualtat comença en l’educació dels infants, el joc juga un paper fonamental. No obstant això, molts joguets perpetuen estereotips de gènere, assignant-los a les nenes activitats relacionades amb la cura, l’amor i l’espai domèstic, mentre que als nens se’ls ofereixen joguets associats a la competició, la força i l’acció.
L’entrada en vigor del codi d’autorregulació de la publicitat de joguets, el 1 de desembre de 2022, va ser un pas cap a l’eliminació dels biaixos de gènere en aquest àmbit. No obstant això, queda molta feina per fer per assegurar una representació més igualitària als joguets i evitar la segregació per gènere en aquests productes.
És necessari concienciar la societat sobre els estereotips de gènere que es perpetuen a través dels joguets, ja que aquests poden influir en les expectatives i rols que les xiquetes i xiquets adopten a mesura que creixen. Moltes campanyes busquen desfer aquesta discriminació i destacar que jugar no té gènere.
En conclusió, conseguir joguets que no perpetuen els estereotips de gènere és una responsabilitat compartida entre fabricants, publicistes, comerços i famílies. Cal promoure la diversitat i garantir que totes les activitats i professions estiguen representades en els joguets, independentment del gènere. Cal treballar per canviar la narrativa que envolta els joguets i fomentar una visió més igualitària que afavorisca el desenvolupament lliure i sense límits de les nenes i els nens, permetent-los explorar tots els seus interessos i capacitats, sense les restriccions imposades pels estereotips de gènere.